Instagram jako networkingová akce i neperfektní sdílení

Květuše Vašířová flatlay fotky pro sítě fotka s kávou, magazínem a notebookem focená shora

Sociální sítě jsou v podstatě to samé, jako když se potkáváme offline, jen na to máme trochu jiné nástroje.

Představte si, že my, vy a já, se potkáme v normálním reálném životě, offline. Jak probíhá naše interakce? Poznáme se, začneme si povídat, mluvíme o věcech, co nás zajímají, nebo je máme společné, a tak poznáváme, jaký ten druhý člověk je. Nebo si představte povídání s kamarádkou. Jak si povídáte, postupně zjišťujete, co se jí děje v životě, jak se můžete podpořit, sdílíte si, co prožíváte, co se vám zrovna v životě děje. Takhle se buduje vztah s druhým člověkem, důvěra, blízkost, kontakt.

Komunikace na sítích je tomu ale docela podobná. Máme k tomu určitě jiné nástroje, takže nám to připadá jiné, protože reagujeme pomocí emoji tlačítek, pomocí srdíček, nebo píšeme komentáře. Ale v jádru jde o velmi podobnou interakci jako offline. Taky si vytváříme s tím člověkem vztah, budujeme důvěru, poznáváme ho a on poznává nás. Taky samozřejmě poznáváme, se kterými lidmi se chceme vidět dál, a se kterými ne, a to je taky normální. I v offline světě si vybíráme, s kým se uvidíme, s kým půjdeme na kafe, a s kým už se vidět nepotřebujeme.

Představte si teď Instagram a jeho nástroje, ty nejčastější – Reels, feed posty a Stories. Pojďme se teď podívat na to, jak tyhle nástroje vlastně fungují, k čemu jsou určené, a jak k nim můžete přistupovat.

Reels

Reels tu jsou na to, abyste potkali nové lidi, je to taková „networkingová akce“. Potkat se na jednom místě s co nejvíce lidmi – to je účel Reels, proto jsou zaměřené na dosahy. Můžou tam být vaši lidi (ideální klienti), ale taky nemusí.

Reels jsou tady ale i proto, abyste potkali lidi, co už znáte a oni znají vás, abyste se s nimi pobavili, popovídali, něco jim ukázali. Rychle, výstižně, jako když se potkáte s někým známým na ulici a máte jen pár vteřin na pozdrav a pár slov. Proto v Reels frčí obsah vzdělávací i inspirující, zábavnou cestou.

Podobně jako na networkingové akci v offline světě, i díky Reels vás najdou lidi, co jim budete sympatičtí, ale i lidi, kteří se o vás nezajímají. Je to normální a je to v pořádku. Vy taky hned nezačnete sledovat někoho, koho v Reels vidíte poprvé, že? Možná u jednoho dvou lidí za týden se podíváte na jejich profil a odejdete. Občas ale začnete někoho sledovat. Reels jsou pořád jedna z cest, jak ty nové lidi v online světe potkat.

Feed posty

Posty, co sdílíte ve svém feedu, ty si můžete představit, jako když si povídáte si s lidmi, co už víc znáte a oni už vás taky trochu znají. Tady právě probíhají hovory o tom, co děláte, kdo jste, jaký je váš život i podnikání, o tom, co nabízíte, proč to děláte nebo co vás na tom tak strašně moc zajímá. A co by mělo nebo mohlo zajímat i ty vaše sledující.

V těchto hovorech můžete rozvinout mikrotémata, už víc povídat o svém obsahu, o vás, jaká je vaše osobnost, vaše myšlenky. Tady se buduje už větší spojení, vztah, důvěra. Dokonce můžete naťuknout i hlubší témata a jít do nich podrobněji. Když se s tím člověkem cítíte dobře, mluvíte přirozeně, normálně, ne jako kniha nebo faktický článek v novinách. 

Stories

A jak si můžete představit Instagram Stories? Tam vás sledují ti vaši fanoušci, co vás mají nejvíc rádi, nebo jsou ve fázi, kdy vás chtějí co nejvíc poznat. Takže si představte, že tady povídáte si s lidmi, co už vás hodně znají a mají vás rádi, s kamarády, s lidmi, se kterými jste pravidelně v kontaktu. Lidi si zvykli vás vídat a chtějí vás dál pravidelně vídat.


Tady je úžasný prostor na opravdovost, „behind the scenes“. Na sdílení, jak vypadá vaše podnikání a vy, na neperfektnost a normální život. Pozor, to, co sdílíte, je vždycky ve vašich rukou, hranice určujete vy, stejně jako v offline světě. A ty hranice můžou být plovoucí, někdy sdílíte víc, někdy míň, každopádně tady funguje upřímnost, stejně jako v každém dobrém vztahu v reálném světě. 

Shrnutí

Reels můžou vidět nejen vaši fanoušci, ale i noví lidé, co vás neznají, je to taková velká networkingová akce. Feed posty jsou víc o lidech, kteří už o vás chtějí vědět víc, už jste jim nějak sympatičtí, a můžete s nimi pracovat na lidském spojení, vztahu a důvěře. Stories jsou pro ty z nich, co vás chtějí vidět pravidelně a chtějí vidět to, co z Reels a postů není vidět – jaké je to vaše zákulisí, jak vypadá vaše podnikání a váš normální život. 

Instagram je platforma, která nabízí více formátů a možností komunikace na jednom místě + příjemnou vizuální stránku jako bonus. 

Líbil se vám tenhle článek? Nasdílejte na Instagram screenshot obrazovky a označte mě @kvetusevasirova, ať vás můžu přesdílet. Připište, co jste si pro sebe odnesli, nebo na co se možná teď už díváte malinko jinak.

Jestli potřebujete pomoct s tím, co v Reels, postech nebo Stories sdílet a jak, možná vám s tím můžu pomoct taky 🙂 Podívejte se na masterclass a programy, nebo pokud byste chtěli moji osobní podporu, na individuální Instagram mentoring a koučing. 

Instagram: @kvetusevasirova

Web stránka: kvetusevasirova.cz

1:1 mentoring a koučink

Masterclass a programy