Co vám brandové fotografie přinesou prakticky

žena sedí za stolečkem v kavárně

Brandová fotografie je součástí celé vizuální stránky

Brandové fotografie jsou fotky, nebo sada fotek, které reprezentují vás, vaše podnikání, vaši osobní značku. Jde o to, vizuálně vyprávět váš příběh a ukázat vašim klientům, jaké to je, pracovat s vámi. Skrze fotky představujete své služby či produkty a pomáháte tak svému publiku pochopit, proč zrovna vy jste tím člověkem, se kterým chtějí spolupracovat.

Vizuální identita je taková estetická stránka vašeho podnikání. Ve skutečnosti se skládá ze spousty různých prvků jako je logo, barvy, fonty. Branding je ale daleko víc než jen součet těchto prvků, protože vychází z vás a jeho úkolem je podporovat vaše sdělení, které směřujete k vašim ideálním zákazníkům.

Možná vám stačí profilovka a pár fotek k tomu, možná ale chcete, abyste měli celý balíček fotografií, díky kterým budete navenek vizuálně komunikovat konzistentně, jednotně.

Pokud máte svůj web, vždy působí lépe a více harmonicky, když ho provází fotky (a další designové prvky), které jsou v jednotném vizuálním stylu a vypadají profesionálně. Celá vaše prezentace se potom posouvá na další úroveň.

Brandové fotografie jsou proto důležitou součástí celku a když dobře ukazují vás, to, co nabízíte, a komu to nabízíte, jsou nástrojem, který má velkou sílu.

Co vám brand fotografie přináší prakticky?

1. Brandové fotografie propojují vaši tvář s vaším podnikáním

Lidé nakupují služby a produkty od lidí, kterým věří, kteří jsou jim sympatičtí, které znají. Vždy si raději spojí jméno s konkrétní tváří. U větších firem se k tomu využívají například i influenceři, herci v reklamách a podobně. Ve vašem podnikání, když podnikáte sami na sebe, je jen jediná tvář, kterou by váš klient měl určitě znát a věřit jí. Vaše tvář.

Dobrá profilová fotka je samozřejmě základ. Ale představte si teď, že můžete na dalších fotkách ukázat i to, jak to vypadá, když poskytujete službu, kterou nabízíte.

Jak to vypadá v průběhu služby, jak to vypadá, když se na ni připravujete, jak to vypadá, když s klientem komunikujete, nebo co vy sami děláte „behind the scene“, když necháte své klienty nahlédnout i za oponu svého podnikání.

Jak připravujete nový digitální produkt, nebo jak vypadá pracovní proces výroby vašeho fyzického produktu. U fyzických produktů můžete navíc díky fotografiím zákazníkům nastínit i to, jak mají produkt používat, nebo jak si ho můžou představit reálně u sebe doma.

Všechno, co si klient dokáže představit, je pro něj potom i lehčí zrealizovat. Už ví, jak to asi může vypadat, když s vámi bude spolupracovat, nebo si koupí váš produkt. Větší důvěra, pevnější vztah s vámi.

2. Brandové fotografie pomáhají s vaším vnitřním pocitem

Možná si teď říkáte, že se trochu stydíte se ukazovat, nebo že si na fotkách nepřipadáte hezky a přitažlivě. Rozumím tomu, tyhle pocity zažíváme skoro všichni a je to naprosto obvyklé.

Pokud jste nikdy netoužili být modelem nebo modelkou a sebevědomým podnikatelem k tomu, tak vás nikdo neučil, jak se nastavit na kameru, abyste na fotkách nejen dobře vypadali, ale abyste se tak i uvnitř cítili.

Je to práce, to vám povím narovinu. Je to ale i práce fotografa, aby vám vytvořil pro focení takové podmínky, abyste se cítili v pohodě. Vy sami na tom můžete zapracovat a připravit se dopředu. Pracovat se svými strachy z odmítnutí nebo z toho, že nejste dost dobří. Na to existují jednoduché a praktické metody.

Můžete se ale připravit i fyzicky – stoupnout si před zrcadlo a trénovat, jak se vidíte, jak se smějete, nebo co děláte s rukama, když stojíte, když sedíte.

Sama to znám z obou stran, jak z pozice fotografa, tak z pozice klienta, a vím, jak je důležité, abyste se u mě na focení cítili dobře. Snažím se vám to ulehčit různými způsoby a většina mých klientů by vám potvrdila, že se nakonec cítili mnohem lépe, než si vůbec na začátku mysleli.

3. Brandové fotografie pomáhají s dobrým prvním dojmem

Lidé si tvoří první dojem za pouhých 50 milisekund, takže když toho využijete, můžou vaše fotky pracovat pro vás už na první dobrou. Kvalitní a profesionální brand fotografie pomáhá tomu, abyste zachytili pozornost potenciálních klientů hned.

Lidé vidí, že věnujete pozornost detailům, máte kvalitní obsah, jste konzistentní a využíváte i estetickou stránku ve svůj prospěch.

Zkuste se sami zamyslet. Když vidíte, že je něco prezentováno dobře (a teď myslím i nenuceně a přesto sebevědomě), většinou máte chuť víc prozkoumat, o co se jedná, a dokonce i začít uvažovat o koupi produktu nebo služby.

4. Brandové fotografie zvyšují zapojení vašich klientů a sledujících

Vizuální obsah dokáže zaujmout o mnoho víc než jen textový obsah. Jestli vám to přijde jen jako pocit a nikoli fakt, ukažme si i nějaká data (zdroj najdete tady).

49% marketérů označuje vizuální marketing jako Velmi důležitý pro jejich marketingovou strategii, 22% ho označuje jako Důležitý a 19% říká, že jejich strategie by byla nanic bez vizuálního obsahu.

Zhruba 24% marketérů investuje do obsahového marketingu v souvislosti s propagací produktu, zatímco asi 23% investuje specificky do storytellingu značky (vyprávění příběhu značky díky obsahu). Design a vizuální obsah je největší výzva pro 23,7% obsahových marketérů.

Když lidé slyší informaci, je pravděpodobné, že o tři dny později si zapamatují pouze 10% této informace. Pokud se se stejnou informací spojí relevantní obrázek, lidé si o tři dny později pamatují až 65% této informace. A pro zajímavost, konkrétně třeba příspěvky na Facebooku s obrázky zaznamenávají 2,3krát větší zapojení než příspěvky bez obrázků.

Dobrý vizuální obsah vám pomůže, abyste měli dobré základy k tomu zaujmout své klienty.

5. Jednotný vizuální styl posiluje jednotnost působení celé vaší značky

Možná už máte svůj vlastní brand board a vizuální identitu značky – logo, barvy, fonty, které používáte na webových stránkách i na sociálních sítích. Brandové fotografie jsou další součást tohoto vizuálního balíčku.

Když máte fotky, které nejsou v souladu s tím, jak působí logo, fonty a barvy vaší značky, můžete cítit, že tam něco není tak, jak by mělo být. Že vám něco narušuje celkovou harmonii.

Je nutné mít před focením brandových fotek tohle všechno, barvy, logo, fonty? Určitě to všechno mít nemusíte. Pokud tyto prvky už máte a používáte je, jsou s vámi a vaším podnikáním pořád v souladu, pak je využíváme k tomu, abychom celkové vyznění fotek k nim sladili, právě do celkové harmonie a jednoty.

Jestli tyto prvky nemáte, pak jdeme opačnou cestou. Díky přípravnému procesu spolu vyjasňujeme, jak vaše podnikání ukázat v takovém stylu, který vám bude sedět.

Možná už máte rámcovou představu, možná je to pro vás ale první setkání s něčím takovým. Brandové fotografie pro vás v tomto případě můžou být odrazovým můstkem k tomu se zamyslet, jak estetická stránka může na klienty působit mocně. Současně působit tak, aby vás ukazovala opravdově a vyjadřovala vaše vize a hodnoty, které vyznáváte.

Kde můžete využít brandové fotografie

Určitě si teď říkáte, dobrá, když se do toho pustím, kde všude pak můžu použít svoje fotky? Těch míst je opravdu spousta. Když už svoje brandové fotky máte, nechte je pracovat za vás a působit na místech, kde na vás může narazit váš ideální klient. 

Jaká místa to jsou? Určitě vaše webové stránky, profilové fotky, fotky do záhlaví na sociálních sítích, příspěvky, videa, příběhy (Stories) na sítích, ale i v newsletterech, na webinářích, v digitálních produktech, pro cover fotky podcastů, v podpisu e-mailu, v obsahu vašeho online programu…

Možností je vlastně nekonečno.

Podívejte se také do článku Mých 10 nejlepších tipů, kde použít brandové fotografie, kde jsem vám připsala i tipy, jaký druh fotky kde použít a proč.

Jak začít

Pokud uvažujete nad tím, že si pořídíte svoje brandové fotky, co teď můžete udělat?

1. Podívejte se, jaký příběh chcete vyprávět

Nejdřív se zamyslete, kdo jste, kdo je vaše značka, co zajímá vaše publikum a co chcete, aby si mysleli, cítili a dělali, když uvidí vaše fotografie.

Jste koučka, která vede své klienty k souladu se sebou, k jejich autenticitě, aby mohli naplno využívat svůj potenciál a aby svoji kreativitu uplatnili ve svém podnikání? Pak možná chcete, aby z vašeho příběhu a fotek cítili, že to prožíváte i vy sami, a proto jim s tím můžete pomoci, chcete, aby se při pohledu na vaše fotky cítili inspirovaní, nadšení a motivovaní.

Jste webdesigner, pracujete se středními a většími firmami, které potřebují, aby jejich web, systémy a aplikace fungovaly skvěle, udržitelně a aby v tom oni sami neměli chaos jako doteď? Pak nejspíš budete chtít, aby z vašich fotografií vyzařoval klid, přímost, systematičnost, ale i skvělá komunikativnost. Tak, aby se klienti, když uvidí vaše fotky, cítili, že budou v dobrých rukách, že jim do systémů vnesete řád a pořádek, který je pro jejich budoucnost, rozvoj a profitabilitu klíčový. 

2. Vytvořte si seznam fotek, které budete chtít

Nemusíte si vůbec připravovat seznam všech fotek, které budete chtít nafotit, fotograf to s vámi jednak bude v přípravném procesu probírat, a jednak některé fotky vzniknou kreativně i během focení, ale zamyslete se, jaké základní typy fotek potřebujete.

Můžou to být klasické portrétní profilové fotky, fotky vašeho pracovního prostoru, fotografie, které vás zachycují během vaší práce, fotky spíš ilustrační, abyste měli doplňkové fotky, například jen pohled na vaše ruce při práci, na předměty, které obvykle k práci využíváte, vaše osobní předměty, které jsou pro vás charakteristické, a podobně. 

3. Najděte si svého fotografa

Podívejte se kolem sebe a najděte si fotografa, jehož práce vás baví a líbí se vám, a se kterým si budete rozumět. Když vás někdo fotí a připravujete s ním fotky, které budete používat i pár let, je důležité, abyste se s ním cítili dobře, protože i to bude z fotek vidět.

Pokud nevíte, kde takového fotografa nebo fotografku najít, zeptejte se známých, nebo jiných podnikatelů v okolí, jestli vám někoho nemůžou doporučit. Určitě zkuste i vyhledávání na Googlu, starý dobrý research vám může pomoci najít někoho, s kým se můžete cítit dobře, i když ho ještě osobně neznáte. Většina fotografů vám také nabídne nezávaznou krátkou schůzku zdarma, abyste poznali, jestli si lidsky i profesně sednete. 

Brandová fotografie je v naší zemi z celosvětového pohledu relativně mladý obor, ale už i u nás najdete naprosto skvělé brandové fotografy a fotografky, kteří vám pomůžou s tím, abyste měli svoje vlastní fotky, na kterých budete zářit a přitahovat si svoje ideální klienty.

Pokud o brandových fotkách uvažujete a cítíte, že jsem pro vás ta pravá fotografka a mohli bychom si sednout, ozvěte se mi. Seznámíme se osobně nebo online, já si ráda poslechnu vaši představu a požadavky a navrhnu vám, jak bychom mohli dál postupovat, abyste nakonec měli v rukách fotky, které budete milovat. Těším se na vás!