5 největších business lekcí z roku 2020

Druhý půlrok minulého roku mi dal hodně cenných lekcí. Jestli jste na cestě budování svého vlastního podnikání jako já, pravděpodobně jste se s nimi setkali nebo se s nimi setkáte – a to skoro se 100% jistotou.

Možná už taky vidíte, že ten vývoj se děje ne lineárně, ale skokově. Když uděláte skok, zažijete spoustu situací, lepších i horších, které vám pomůžou se posunout dál.

Přiznávám, že druhé pololetí roku 2020 byl pro moje podnikání jeden velký fičák. Tvořila jsem postupně za chodu dva online kurzy (4týdenní a pak 7týdenní), a to mi zabralo spoustu soustředění, času a energie. Na druhou stranu to přineslo i spoustu zkušeností, co půjdou do updatu online kurzu, který vznikne spojením těchto dvou loňských.

Neskutečně se na to těším, i když mě čeká ještě dost práce.

Ten půlrok mi dal taky hodně cenných lekcí. Tady je výběr pěti z nich.

#1 Spousta lidí tvoří skvělý obsah. Málo lidí tvoří skvělý obsah konzistentně.

Tady je víc faktorů, které mají vliv na to, jak tvořit obsah a tvořit ho konzistentně. A způsobem, který je pro nás dlouhodobě udržitelný.

Kreativita: Čtení knížek, poslouchání podcastů, koukání na zajímavá videa na YouTube, psaní ve stylu journaling, sledování zajímavých profilů na Instagramu.

Cesty, kterými pomáháme stimulovat proud kreativity, je samozřejmě víc.

Ale možná ještě důležitější je učit se nové věci, objevovat, nebo se podívat na staré věci novým pohledem.

V poslední době mě třeba zaujala knížka od Denise Duffield-Thomas, ženy, která se zabývá money mindsetem. Titulek zní jako clickbait, ale musím říct, že obsah knížky, wau, zaujal mě už když jsem si četla ukázku na Amazonu a nemohla jsem se dočkat, až mi knížka přijde domů.

Dá se koupit i v Česku z online knihkupectví.

Knížka je v angličtině, dá se koupit i audioverze (na Amazonu).

Plánování času: Je potřeba si uvědomit, že tvorba obsahu (na blog, pro FB stránku nebo IG účet) je jen jedna část byznysu. Ta, za kterou vám nikdo hned přímo nezaplatí. A je potřeba si čas dobře naplánovat tak, aby mi tvorba obsahu nezabírala víc, než je čas, který potřebuji věnovat projektům, konzultacím, klientům. 

Samozřejmě v různých fázích podnikání se ty poměry časů můžou měnit podle potřeby. Navíc ne každý je typ, co plánuje každou minutu (ani já ne, ale mám v hlavě zhruba rozvrh, jaké dny věnuji jakým činnostem).

Procesy: Není lehké za 10 minut vytvořit příspěvek na Instagram, který má hlavu a patu, zaujme mého ideálního zákazníka, zapadá do mé celkové strategie a je i vizuálně příjemný (já vím, ale takhle to prostě mám).

Na druhou stranu, když už jsem v procesu tvorby, nápady začnou chodit i samy a najednou jedu na té vlně, vím, že když tomu ten čas věnuji, budu mít pár stránek s nápady na IG posty, blog posty, nebo třeba na další fotky.

Naučila jsem se, že je pro mě příjemnější si vyhradit čas pro tyhle činnosti, věnovat jim několik hodin, a nepřebíhat jinam.

Celkové plánování: Už vím, že když mám před sebou období s kampaní na kurz, potřebuji si obsah aspoň obrysově, naplánovat nebo připravit dopředu.

Když jsem za běhu tvořila oba dva ty online kurzy, nestíhala jsem nic jiného. Nakonec to bylo celkem asi 5 měsíců, kdy jsem v podstatě rezignovala na pravidelné přispívání na sítě i na nové blogové články.

Cítila jsem se hrozně, současně jsem neměla moc času na to myslet. Kurzy dostaly přednost.

Tento rok už vím, že čas i energii na všechny ty činnosti si už musím předem aspoň trochu naplánovat. Možná něco dostane větší prioritu, ano. Ale například teď vím, že chci pravidelně udržovat Instagram a blog (a taky newslettery pro vás, to s tím souvisí).

#2 Neexistuje nic jako chyba nebo špatná zkušenost

Jedno z mých základních přesvědčení, které mám v životě pod kůží, je to, že cokoliv zažiji, ať už je to to dobré, nebo to špatné, je lekce pro můj osobní rozvoj. Vždycky se nad tím můžu zamyslet tak, že si z té dané situace můžu pro sebe něco vzít. Může to být nová zkušenost, nový pohled na svět, nová věc, co rozbije moje zajetá paradigmata.

Jenže v podnikání mi to zatím moc nešlo. Perfekcionista, introvert a žena, co se bojí dělat chyby ve svém vlastním byznyse. To je při podnikání sama na sebe skoro vražedná kombinace.

Než jsem cokoliv dala ven, desetkrát jsem to vylepšovala, aby to bylo the best. A i potom jsem měla strach, jestli se to lidem bude líbit.

Během přípravy a průběhu dvou online kurzů, které jsem tvořila v roce 2020, jsem udělala spoustu chyb, něco moc nevyšlo, něco bylo skvělé. Zažila jsem i víc situací, které jsem do té doby nezažila – a najednou bylo navíc tolik očí, které sledovaly moji práci.

Nejdřív mě hodně mrzelo, když něco nebylo tak, jak si účastníci představovali (hmm, ten syndrom hodné holčičky, která se musí líbit všem, že…). Vnímala jsem to jako svoji chybu.

Proč se těšit na svoji chybu

Postupem času jsem se nad těmi situacemi zamýšlela a napadalo mě, jestli je nutné brát je vždycky jen negativně (to byla reakce, na kterou jsem byla zvyklá celý život).

Hledala jsem pohledy nejen kritické, ale i podpůrné, touhu se z nich poučit – a připustila jsem si, že i chyby v podnikání mi můžou přinést cenné lekce jak do byznysu, tak do mého osobního rozvoje.

Když jsem potom četla v knížce od Denise Duffield-Thomas, že ona se na tyto “chyby” dívá jako na nevyhnutelnou součást podnikání a jak se těšila na svůj první refund request (požadavek na vrácení peněz za služby) a že ho oslavila, úplně mi to otevřelo oči.

Protože pro ni to znamenalo, že se ve svém podnikání díky chybě posunula zase dál po své cestě.

Konec konců, kdo rozhoduje, co je chyba a co ne, co je dobré a co je špatné, co je v byznyse správný postup a co se nedělá?

#3 Jdi do akce, i když to není na 100 % perfektní

Okamžik, kdy jsem svůj první online kurz tvořila během jeho průběhu, byla pro mě jedna z velkých zkušeností.

Zjistila jsem, překvapivě, že to dokážu – během týdne připravit video pro nový modul na příští pondělí, v něm tři lekce, k tomu slidy ke stažení, pracovní listy, sem tam taky bonusy a samozřejmě mindset newsleter, který šel účastníkům taky každý týden. 

A to bych vám předtím tvrdila, že já zcela určitě nejsem schopná to takhle dělat.

Byl to úplně jiný styl práce, a přestože jsem neměla čas na to, aby to bylo “perfektní” (a z mého pohledu to bylo “perfektní” třeba tak na 50-60 %), překvapil mě ohlas žen, které psaly, jak jim obsah pomohl a navíc že to vypadá skvěle.

Mých 60 % bylo v jejich očích až 110 %!

Tehdy jsem pochopila, jak skvělá je příležitost jít do akce a něco udělat, i když to podle mých měřítek není perfektní. Díky konstruktivní zpětné vazbě i nadšeným ohlasům pak můžu pracovat na vylepšeních kurzu, aby byl příští zážitek pro další účastníky ještě příjemnější. 

Někdy je prostě lepší začít a pilovat to po cestě

#4 Velká investice může znamenat velký skok

Vloni jsem si poprvé pro sebe a svoje podnikání koupila kurzy, jejichž ceny byly v jednotkách tisíc dolarů. Nikdy předtím jsem tak velkou investici do jednoho kurzu neudělala, přestože jsem už za sebou měla několik zahraničních kurzů.

Narovinu přiznávám, že jsem se té investice bála. Měla jsem strach, jestli to bude stát za to. Jestli ty peníze vydělám zpět. Dva dny před koncem přihlašování do toho prvního (a po konzultaci s podnikatelkou, co ho také absolvovala), jsem ale uvnitř sebe najednou měla velmi silný pocit, že do toho mám jít, a nebylo to kvůli FOMO (fear of missing out, strach z promeškání příležitosti).

Na jednu stranu vám řeknu, že jsem zastánce toho, hledat si sama informace a skládat si je dohromady.

Na druhou stranu už ale vím, že koukáním na YouTube videa zdarma, sledováním někoho na Instagramu, nebo jiným způsobem konzumace obsahu zdarma, si svoje podnikání jako DIY nevybudujete.

To byl nejspíš i jeden z důvodů, proč jsem se na začátku roku 2020 cítila uvíznutá. To, že jsem byla schopná svoje podnikání znovu rozjet, bylo rozhodnutí investovat do kurzů, které mi k tomu pomohly. A jejich obsah nenajdete ve videu na YouTube (teasery na něj ano, to jo). 

Moje lekce? Nebojte se investovat do kurzů, konzultací nebo mastermindů, které vám umožní skočit na další úroveň.

Vnímání sebe sama a svého sebevědomí

Při rozhodování o investici je ale dobré vědět, že je to správná investice a že si vydělám svoje peníze zpět. To je sebevědomé nastavení hlavy. Souvisí s tím i to, že v placených programech dostanete takovou podporu, kterou při konzumaci obsahu zdarma zkrátka nemáte šanci dostat.

Musíte za svůj posun převzít vlastní odpovědnost a nemít kurz jako berličku, která vám pomůže aniž hnete prstem.

#5 Vnímání hodnoty investice

Díky investicím do zahraničních online kurzů jsem ale zjistila i něco dalšího, než jen to, co bylo v jejich osnovách.

Měla jsem náhled do práce lektorek, kterých si vážím, a tak jsem šla hlouběji a učila se i z nepřímých “lekcí”:

  1. Mohla jsem už porovnávat, jak pro mě vypadá opravdová kvalita.
  2. Kvalita obsahu není ve videích v 4K rozlišení, ale v tom, jak jsou pro mě relevantní a k věci.
  3. Ještě více jsem zavnímala, kolik práce stojí za různými věcmi, které vidíme jen navenek, včetně příprav kampaní, kurzů, konzultací, nabídek klientům, ale i za obsahem zdarma, třeba na Instagramu apod.
  4. Nenaučila jsem se jen nové věci o tématu toho daného kurzu, ale obohatila jsem se i o mindset lektora a jeho způsob přemýšlení nebo nazírání na různé věci v byznysu.
  5. Otevřely se mi oči pro nové možnosti, které jsem předtím neviděla.
  6. Pochopila jsem i to, jak přemýšlím já, jaký jsem typ podnikatelky.
  7. Pomohlo mi to otevřít hodně témat v oblasti osobního rozvoje, protože během mých vlastních kurzů vznikaly samozřejmě situace, které mě challengovaly nejen podnikatelsky, ale i osobnostně.
  8. Nakonec jsem si uvědomila, že díky kurzu jsem se naučila i věci, které jsem nečekala, že se mi díky tomu objeví, ať už v životě nebo podnikání.

Celkově jsem hodnotu kurzů pak vnímala nejen za jejich obsah, ale i za všechno to, co jsem se mohla naučit prostým pozorováním všeho, co se dělo okolo.

Všechny ty změny načerpané během roku 2020 se nedají vtěsnat jen do 5 nej-bodů, ale aspoň mám zásobu na další články. Baví vás články tohohle typu? Mám i takovéhle posty zařazovat do blogu nebo postů na Instagram? Dejte mi vědět.

Další tipy a triky sdílím na Instagramu, těším se na vás: @kvetusevasirova

— Květuše

Jsem fotografka s citem pro krásu a jednoduchost. Po 16 letech práce daňové poradkyně v korporátním prostředí a náročném vyhoření jsem se rozhodla udělat změnu. Svoji energii jsem nasměřovala do oblasti fotografie, ženskosti, krásy a tvoření, které mi přináší smysl.

Miluji focení lifestylových, ilustračních a produktových fotek s atmosférou zvaných flatlays a nadšeně předávám lidem tipy a triky pro jejich vlastní focení.

Jsem autorkou online kurzu Jak na fotky fotky pro sociální sítě. Pomáhám content creatorům a podnikatelkám s tím, jak si mohou vytvořit skvělé flatlay fotky pro sítě, web a blog, a to i když podnikají ve službách. I pro takový typ podnikání si totiž můžete tvořit přitažlivé fotky, které zaujmou vaše ideální klienty.

Více o mně najdete tady >>