flatlay fotka z úhlu s otevřeným notebookem, šálkem kávy, mobilem a časopisem

Jak dopadl červnový experiment na Instagramu

Trochu jsem vás napínala, co? Přiznám se, že ne úplně úmyslně. Poslední 3 týdny intenzivně věnuji přípravě nového online kurzu, a tak mi zbývá méně času, než jsem původně čekala. Každopádně, pojďme na to, jak dopadl můj červnový experiment s Instagramem.

Základ experimentu byl jednoduchý. Během června publikovat každý den jeden post. Zkrátka:

>>  Každý den, po dobu 30 dní, postovat 1x denně.

V předminulém článku jsem měla tenhle seznam možných cílů, které můžeme experimentem sledovat:

  • Vyšší počet followerů.
  • Vyšší počet likes a komentářů.
  • Vyšší dosah (reach), který budou mít posty za měsíc celkem.
  • Může to být experiment v pravidelnosti.
  • Může to být cvičení v tom, být konzistentní.

Já si jako cíl vybrala poslední dva body. Pro mě to bylo hlavně testování pravidelného přidávání příspěvků a konzistence v tom, objevit se na Instagramu každý den.

Ale samozřejmě, zajímalo mě i to, jestli a jak se to odrazí v číslech, která se skrývají pod těmi prvními třemi odrážkami.

Tak, připraveni na čísla? Na to se stejně těšíte nejvíc, přiznejte se;)

Čísla

Už dlouho používám aplikaci Planoly. Vyhovuje mi, že si tam můžu hezky plánovat posty a vidím, jak budou vypadat v mém feedu. Taky mám ráda, že si ke každé fotce můžu napsat a připravit popisek. Nepostuju automaticky, pořád jen ručně.

Planoly má taky hezké analytické funkce, které právě teď využijeme pro vyhodnocení čísel získaných za dvě různá období.

Základ experimentu byl postovat celý červen každý den jeden post.

To je dohromady 30 postů. Abych získala čísla, která bych mohla porovnávat, udělala jsem to, že jsem si před začátkem experimentu, tedy na konci května, vzala posledních 30 postů, které jsem na Instagramu zveřejnila do 31. května.

Teď přijde první část, kde se budeme divit. Já jsem se tedy aspoň divila. Posledních 30 postů před 31. květnem zahrnuje období celkem od 21. 1. 2020 do 27. 5. 2020. Hmm, od ledna do května. To jsem se teda moc ve frekvenci zveřejňování nepochlapila, co? Je pravda, že jsem tam měla párkrát období, kdy jsem na postování neměla náladu a chuť, no a taky do toho období spadla celá korona situace.

Takže, já to nejdřív spočítala ručně, až pak mi došlo, že si to můžu ověřit v Planoly. Čísla ručně spočtená a z Planoly na sebe ale sedí, aspoň jsem si ověřila, že nadále je můžu brát právě z Planoly.

Vpravo nahoře vidíte první období, tedy 21. 1. 2020 – 27. 5. 2020. Pod obdobím je zlatě podtržená engagement rate, k té se ještě dostaneme. Potom vlevo u zlatého podtržítka vidíte počet postů za období (30) a průměrný počet liků a komentářů na jeden post.

A tady máme čísla za druhé období, to už je jen jeden měsíc, červen, kdy každý den přibyl 1 post, celkem tedy taky 30 postů.

A teď to z pohledu čísel začne být zajímavé:) Vidíme, že v měsíci, kdy probíhal experiment, je průměrný počet liků i komentářů na jeden post nižší. Ano, to jsem tím experimentem asi nechtěla dokázat, že nám klesnou liky a komentáře, co?

Co je tedy tím měřítkem, když jde o čísla?

Říká se, že než se zaměřit na celkový počet liků a komentářů, je lepší se podívat celkově na tzv. engagement rate.

Co to znamená, ta engagement rate? Obecně, míra zapojení. Měří, kolik fanoušků, nebo lidí, co viděli náš post, reaguje likem nebo komentářem, vzhledem k celkovému počtu fanoušků či lidí, ke kterým se post dostal.

Viděla jsem víc metod, jak se engagement rate počítá. Ukážeme si dvě.

Engagement rate – Metoda I, jednoduchá

První metoda bere v potaz počet našich followerů a průměrné počty liků a komentářů na jeden post. Když celkový počet likes u 30 postů byl 3480, pak průměr na jeden post je 3480 děleno 30, tj. 116 liků. Stejně spočítáme průměrný počet komentářů na jeden post. A do výpočtu přidáme počet followers.

[(průměrný počet likes + průměrný počet komentářů) : celkový počet followers] * 100.

Engagement rate za 1. období = [(116 + 12) : 1773] * 100 = 7, 22 %

Engagement rate za 2. období = [(89 + 8) : 1801] * 100 = 5,39 %

Podle této metody se engagement rate u mých červnových postů snížila, oproti porovnávanému období.

Engagement rate – Metoda II, podle Planoly

Ne že by se tato metoda jmenovala Planoly metoda, ale právě v Planoly mě zaujalo, jak to, že tam vychází číslo engagement rate úplně jiné, a hlavně, že za červnové období se míra zapojení zvýšila!

Jak tedy Planoly počítá engagement rate?

[(celkový počet likes + celkový počet komentářů + celkový počet uložení postů)] : celkový počet unikátních účtů, které viděly dané posty

Engagement rate za 1. období = [(3476 + 372 + 157) : 29800] * 100 = 13,44 %

Engagement rate za 2. období = [(2685 + 225 + 52) : 21390] * 100 = 13,85 %

Při tomto způsobu výpočtu míry zapojení se procento zvýšilo. Hmm, zajímavé.

Zhodnocení čísel

Jak si tedy zhodnotit, jestli byl experiment úspěšný, nebo ne, když podle jednoho výpočtu se mi čísla zhoršila, podle druhého zlepšila?

Záleží na tom, co je pro vás důležitější. Jestli to, jak reagují vaši followers, tedy lidé, kteří zaklikli, že sledují váš účet.

Nebo zda je pro vás důležitější to, jak reagují všichni lidé, kteří nakonec vaše posty viděli. To můžou být i ti, co se k vašemu postu dostali přes nějaký hashtag, přes jiného člověka, nebo jsou to lidé, co na vás sice pravidelně koukají, ale nejsou „oficiální followers“, tj. nezaklikli, že sledují váš účet.

Rozhodnutí nechám na vás:)

Nečíselné benefity

Já byla na začátku experimentu hlavně zvědavá na to, jak to budu zvládat, postovat každý den.

>> Co když se mi nebude chtít?

>> Co když nebudu mít co postovat?

>> Má to cenu, postovat každý den?

Představte si opravdu 30 dní za sebou v řadě. Pracujete, odpočíváte, věnujete se rodině, děláte administrativu, a tak dále. A do toho si každý den včleníte dobu, kdy jste na Instagramu a postujete. A nejenom, že postnete příspěvek a jdete. Ale díváte se na ostatní příspěvky, projíždíte feed, likujete, komentujete. Prohlížíte si Stories. Zní to jako zábava? Většinou taky je, ne? 😉 Ale zkuste si z toho udělat povinnost. Nemusíte ani postovat každý den, a stejně cítit jako povinnost, že byste měli – přispívat na svůj Instagram, komentovat ostatním, odpovídat na Stories. Najednou to moc jako zábava nezní.

Tady jsou moje postřehy z průběhu experimentu:

  • Já si to v červnu nastavila tak, že to není jen zábava (chci sledovat experiment), ale není to taky jen povinnost (špatně se dělá něco jen z povinnosti, že).
  • Každý den jsem na Instagramu byla minimálně 1x, líp aspoň 2x.
  • Byly dny, kdy mě to úžasně bavilo.
  • Byly dny, kdy se mi vůbec nechtělo.
  • Byly dny, kdy jsem toho měla tolik, že jsem na Instagram postovala až po 22 hod.
  • Jednou jsem skoro zapomněla, ale stihla jsem to naštěstí kolem půl dvanácté v noci.
  • Díky tomu, že jsem byla na Instagramu celkem často, byla jsem víc zainteresovaná v tom, co kdo dělá, co se děje.

Když se pomalu blížil konec měsíce, začínal ve mě převládat pocit, že už to hezky plyne. Něco jako když si budujete nějaký zvyk. Taky potřebujete, abyste ho opakovali pravidelně, bez výmluv, bez ohledu na náladu. Nakonec se stane součástí vaší rutiny a zařadí se do přirozeného běhu dne.

Závěr pro mě samotnou:

  • Byl to pro mě hodně zajímavý experiment.
  • Dokázala bych si takhle zvyknout na to, dávat příspěvky opravdu každý den.
  • Na druhou stranu nejsem ale asi typ, který chce postovat každý den například po celý rok, nebo i delší dobu. Občas se potřebuji vědomě, cíleně odpojit.
  • Do konce roku si tohle ale chci zopakovat. Měsíc v kuse:)
  • V červenci od každodenního postování upustím, protože prioritou je příprava prvního online kurzu.
  • Jsem ráda, že jsem do toho šla, i když to občas bylo docela nepříjemné a nechtělo se mi ani otvírat aplikaci.

Jestli jste dočetli až sem, smekám! I já sama jsem čekala o dost kratší článek:) Díky za přečtení a těším se třeba v tom novém kurzu, nebo při dalších experimentech!

Jsem fotografka s citem pro krásu a jednoduchost. Po 16 letech práce daňové poradkyně v korporátním prostředí a prožitém fyzickém i psychickém vyhoření jsem se rozhodla změnit svůj život a vzít ho do vlastních rukou. Nasměrovala jsem ho do oblasti fotografie, ženskosti, krásy a tvoření, které mi přináší naplnění a smysl.

Miluji focení lifestylových, ilustračních a produktových fotek s atmosférou zvaných flatlays a nadšeně předávám lidem tipy a triky pro jejich vlastní inspiraci k focení.

Jsem autorkou e-booku Flatlay fotky pro sociální sítě. Pomáhám freelancerům, blogerům, online podnikatelům, ale i firmám s tím, jak si mohou sami vytvořit krásné produktové flatlay fotky a obsah pro sociální sítě, web, blog nebo e-shop.

Více o mně a mém příběhu najdete tady >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.