Brandové fotografie jsou fotky nebo celá knihovna fotek, které reprezentují vás, vaše podnikání, vaši osobní značku. Vizuálně vyprávějí příběh vaší značky a ukazují vašim klientům, jaké to je, s vámi pracovat. Pomocí fotek představujete své služby nebo produkty a pomáháte tak svému publiku pochopit, proč zrovna vy jste tím člověkem, se kterým chtějí spolupracovat.
Možná vám stačí jeden business portrét jako profilovka a pár fotek k tomu. Možná ale chcete, abyste měli celý balíček fotografií, díky kterým bude vizuální stránka vašeho podnikání působit profesionálně a konzistentně napříč všemi platformami, které používáte pro svůj marketing.
Pokud máte svůj web, vždy působí lépe a více harmonicky, když ho provází fotky, které jsou v jednotném vizuálním stylu a vypadají profesionálně. Celou vaši prezentaci to potom posouvá na vyšší úroveň.
Konzistentní vizuál by se měl propisovat i na sociálních sítích. I když je tam dobré sdílet i neperfektní fotky a videa tak, jak je vytvoříte třeba svým mobilem, jednotná estetika pomocí profi fotek by tam taky měla být vidět.
Brandové fotografie jsou proto důležitou součástí celkového vizuálu. Když totiž dobře ukazují vás, co nabízíte a komu to nabízíte, jsou nástrojem, který má neskutečnou sílu.
Není to jen o hezkých a promyšlených fotkách, speciálně tyhle fotky mají spoustu dalších benefitů, které můžete využít pro svůj business.
Lidé nakupují služby a produkty od lidí, kterým věří, jsou jim sympatičtí a které znají. Vždycky si raději spojí jméno s konkrétní tváří. Velké firmy, které nezastupuje jeden majitel nebo známá osobnost, k tomu musí využívat jiné tváře. Například influencery, známé herce v reklamách a podobně. Vy, když podnikáte sami na sebe, máte oproti nim velkou výhodu. Existuje totiž jen jediná tvář, kterou by váš klient měl určitě znát a mít v ní důvěru. Vaše tvář.
Dobrá profilová fotka je samozřejmě základ. Ale představte si teď, že můžete na dalších fotkách ukázat i to, jak to vypadá, když poskytujete službu, kterou nabízíte.
Jak to vypadá, když komunikujete s klientem, nebo v průběhu vaší služby. Můžete ukázat, jak se připravujete, než přijde klient. Nebo co vy sami děláte „behind the scenes“, kdy necháte své klienty nahlédnout do míst a momentů vašeho dne, které obvykle neuvidí.
Fotky vaší značky můžou zachytit, jak vypadá pracovní proces výroby vašeho fyzického produktu. Na fotkách ale můžete ukázat i to, jak připravujete svůj další digitální produkt, webinář nebo podcast. U fyzických věcí můžete navíc díky produktovým nebo flatlay fotografiím zákazníkům ukázat i to, jak můžou produkt používat. Nebo ho zakomponujete do lifestylové fotky, abyste jim ukázali, že si ho můžou představit reálně u sebe doma.
Všechno, co si klient dokáže představit, je pro něj potom lehčí i zrealizovat. Už ví, jak to asi může vypadat, když s vámi bude spolupracovat nebo když si koupí váš produkt. Větší důvěra, pevnější vztah s vámi, větší pravděpodobnost nákupu.
Lidé si tvoří první dojem během prvních pár vteřin, takže když toho využijete, můžou vaše fotky pracovat pro vás už na první dobrou. Kvalitní a profesionální brand fotografie pomáhá tomu, abyste zachytili pozornost potenciálních klientů ihned.
Lidé uvidí, že věnujete pozornost detailům, máte kvalitní obsah, jste konzistentní a využíváte i estetickou stránku ve svůj prospěch.
Zkuste se sami zamyslet. Když vidíte, že je něco prezentováno dobře (a teď myslím i nenuceně a přesto sebevědomě), většinou máte chuť víc prozkoumat, o co se jedná, a dokonce i začít uvažovat o koupi toho produktu nebo služby.
Vizuální obsah dokáže zaujmout o dost víc než jen textový. Jestli vám to přijde jen jako pocit a nikoli fakt, můžeme si ukázat i nějaká data (zdroj tady).
49% marketérů označuje vizuální marketing jako velmi důležitý pro jejich marketingovou strategii.
Zhruba 24% marketérů investuje do obsahového marketingu v souvislosti s propagací produktu, zatímco asi 23% investuje specificky do storytellingu značky (vyprávění příběhu značky díky obsahu). Design a vizuální obsah je největší výzva pro 23,7% obsahových marketérů.
A další zajímavá věc. Když lidé slyší informaci, je pravděpodobné, že o tři dny později si zapamatují pouze 10% této informace. Pokud se se stejnou informací spojí relevantní obrázek, lidé si o tři dny později pamatují až 65% této informace.
Dobrý vizuální obsah vám pomůže, abyste měli dobré základy k tomu zaujmout nové zákazníky.
Možná už máte svůj vlastní moodboard, nebo dokonce brand board a vizuální identitu značky – logo, barvy, fonty, které používáte na webových stránkách i na sociálních sítích. Brandové fotografie jsou další součástí tohoto vizuálního balíčku.
Když máte fotky, které nejsou v souladu s tím, jak působí logo, fonty a barvy vaší značky, můžete podvědomě cítit, že tam něco není tak, jak by mělo být. Že vám něco narušuje celkovou harmonii.
Je nutné mít před focením brandových fotek tohle všechno? Barvy, logo, fonty? Podmínka pro focení to samozřejmě není. Pokud ale tyto prvky už máte, používáte je a jsou s vámi a vaším podnikáním v souladu, pak je využíváme během focení k tomu, abychom celkové vyznění fotek k nim sladili do celkové harmonie a konzistence.
Jestli tohle všechno ještě nemáte, pak jdeme opačnou cestou. Nejdřív si vyjasníme, jak vaše podnikání můžeme ukázat v takovém stylu, který vám bude sedět. Dobereme se pak k vaší celkové estetice během plánování focení.
Možná už máte rámcovou představu, možná je to pro vás ale první setkání s něčím takovým. Brandové fotografie pro vás v tomhle případě můžou být skvělým odrazovým můstkem k tomu se zamyslet, jak moc může estetická stránka na klienty působit. A taky působit tak, aby vás ukazovala autenticky, v tom nejlepším světle a vyjadřovala vize a hodnoty vaší značky.
Možná si teď říkáte, že se trochu stydíte se ukazovat, nebo že si na fotkách nepřipadáte hezky a přitažlivě. Rozumím tomu, tyhle pocity zažíváme skoro všichni a je to naprosto obvyklé. Je úplně v pořádku se tak cítit.
Pokud jste nikdy netoužili být modelem nebo modelkou a sebevědomým podnikatelem k tomu, tak vás nikdo neučil, jak se nastavit na kameru. Nejen abyste na fotkách nejen dobře vypadali, ale abyste se tak i uvnitř cítili.
Je to práce, to vám povím narovinu. Řekla bych tak půl na půl. Půl vaše práce a půl práce fotografa, aby vám vytvořil pro brandové focení takové podmínky, abyste se cítili v pohodě. Vy sami na tom můžete zapracovat a připravit se dopředu. Pracovat se svými strachy z odmítnutí nebo z toho, že nejste dost dobří. Na to existují jednoduché a praktické metody a kdybyste fotili se mnou, moc ráda vám s tím pomůžu.
Můžete se ale připravit i fyzicky – stoupnout si před zrcadlo a trénovat. Jak sami sebe vidíte, jak se smějete, nebo co děláte s rukama, když stojíte, když sedíte.
Sama to znám z obou stran, jak z pozice fotografa, tak z pozice klienta, a vím, jak je důležité, abyste se u mě na focení cítili dobře. Snažím se vám to ulehčit různými způsoby a většina mých klientů by vám potvrdila, že se nakonec během focení cítili mnohem lépe, než si vůbec na začátku mysleli.
Ze zkušenosti vím, že v sobě vždycky najdete ten drajv, díky kterému to překonáte, a rozšíříte si svoji komfortní zónu.
Určitě si teď říkáte, dobrá, když se do toho pustím, kde všude pak můžu použít svoje fotky? Těch míst je opravdu spousta. Když už svoje brandové fotky máte, nechte je pracovat za vás a působit na místech, kde na vás může narazit váš ideální klient.
Jaká místa to jsou? Určitě vaše webové stránky, profilové fotky a fotky do záhlaví vašich účtů na sociálních sítích, blogové příspěvky, videa, příběhy (Stories) na sítích. Taky je můžete využít i v newsletterech, na webinářích, pro svoje prezentace. V digitálních produktech, pro cover fotky podcastů, v podpisu e-mailu, v obsahu vašeho online programu a podobně.
Možností je hodně, záleží, jakou máte svoji marketingovou strategii a kde všude jste vidět.
Jestli uvažujete nad tím, že si pořídíte svoje brandové fotky, co teď můžete udělat?
Nejdřív se zamyslete, kdo jste, kdo je vaše značka, co zajímá vaše publikum a co chcete, aby si mysleli, cítili a dělali, když uvidí vaše fotografie.
Jste koučka, která vede své klienty k souladu se sebou, k jejich autenticitě, aby mohli naplno využívat svůj potenciál a aby svoji kreativitu uplatnili ve svém podnikání? Pak možná chcete, aby z vašeho příběhu a fotek cítili, že to prožíváte i vy sami, a proto jim s tím můžete pomoci. Chcete, aby se při pohledu na vaše fotky cítili inspirovaní, nadšení a motivovaní.
Jste webdesigner, pracujete se středními a většími firmami, které potřebují, aby jejich web, systémy a aplikace fungovaly skvěle, udržitelně a aby v tom oni sami neměli chaos jako doteď? Pak nejspíš budete chtít, aby z vašich fotografií vyzařoval klid, přímost, systematičnost, ale i schopnost skvěle komunikovat. Tak, aby se klienti, když uvidí vaše fotky, cítili, že budou v dobrých rukách. Že jim do systémů vnesete řád a pořádek, který je pro jejich budoucnost a profitabilitu klíčový.
Nebo jste možná realitní makléř, který svoji práci dělá úplně jinak než všichni ostatní ve vašem oboru. Jste člověk, na kterého se klienti můžou spolehnout, můžou se na vás obrátit nejen kvůli prodeji nemovitosti. Kromě toho jim ale dokážete poradit, jestli prodej dává teď smysl nebo bude možná lepší prodat za rok a teď nemovitost pronajmou. Jste někdo, s kým můžou řešit cokoliv, co se týká bydlení, nemovitostí nebo investování do nich. Pak budete chtít, aby z fotek bylo vidět, že o své klienty pečujete, že máte schopnosti a znalosti poradit jim i nad rámec nákupu bytu, nebo že i když nosíte oblek na míru, myslíte v prvé řadě na prospěch svého klienta.
Nemusíte si vůbec připravovat seznam všech fotek, fotograf to s vámi jednak bude během přípravného procesu probírat, a jednak některé fotky vzniknou kreativně i během focení. Zamyslete se ale, jaké základní typy fotek potřebujete.
Můžou to být klasické portrétní profilové fotky, fotky vašeho pracovního prostoru, fotografie, které vás zachycují během vaší práce. Dále fotky také ilustrační, abyste měli doplňkové fotky. Například jen pohled na vaše ruce při práci, na věci, které obvykle k práci využíváte, vaše osobní předměty, které jsou pro vás charakteristické, a podobně.
Záleží i na tom, jestli budete fotky používat hlavně na webu, nebo na sociálních sítích, nebo pro obojí.
Podívejte se kolem sebe a najděte si fotografa, jehož práce vás baví a líbí se vám, a se kterým si budete rozumět. Když vás někdo fotí a připravujete s ním fotografie, které budete nějakou dobu používat, je důležité, abyste se s ním cítili dobře, protože i to bude z fotek vidět.
Pokud nevíte, kde takového fotografa nebo fotografku najít, zeptejte se známých, nebo jiných podnikatelů v okolí, jestli vám někoho nemůžou doporučit. Určitě zkuste i vyhledávání na Googlu, starý dobrý research vám může pomoci najít někoho, s kým se můžete cítit dobře, i když ho ještě osobně neznáte. Většina fotografů vám také nabídne nezávaznou krátkou schůzku zdarma, abyste poznali, jestli si sednete i lidsky.
Brandová fotografie je v naší zemi z celosvětového pohledu relativně mladý obor. Už i u nás ale najdete naprosto skvělé brandové fotografky a fotografy, kteří vám pomůžou s tím, abyste měli svoje vlastní fotky, na kterých budete vypadat skvěle a které budou atraktivní pro vaše nové klienty.
Pokud máte jakékoliv otázky k brandovým fotkám nebo k procesu focení, klidně se ptejte – moc ráda vám na ně odpovím. Je to téma, které mě neskutečně baví, protože právě fotky vaší značky jsou něco, kde můžete ukázat sebe a současně zacílit na vaši cílovou skupinu klientů. A proto je důležité, aby vaše fotky dokázaly zanechat dojem a promluvit přímo k emoci a pocitu vašeho zákazníka. Tak neváhejte a napište mi.